O egzaminie

Do egzaminu maturalnego w Formule 2015 mogą przystąpić:

  1. absolwenci wszystkich typów szkół z lat ubiegłych, tj.
    1. 3-letniego liceum ogólnokształcącego z lat 2005–2022
    2. szkoły artystycznej realizującej program 3-letniego liceum ogólnokształcącego
    3. 4-letniego technikum z lat 2006–2023
    4. branżowej szkoły II stopnia na podbudowie gimnazjum z lat 2022–2023
    5. liceum profilowanego oraz technikum uzupełniającego dla młodzieży, którzy ukończyli szkołę do roku szkolnego 2013/2014 włącznie
    6. uzupełniających liceów ogólnokształcących, którzy ukończyli szkołę do roku szkolnego 2012/2013 włącznie
  2. osoby, które uzyskały świadectwo ukończenia 3-letniego liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych
  3. absolwenci ponadpodstawowych szkół średnich, którzy pierwszy raz przystąpili do egzaminu maturalnego w latach 2019–2022, ale nie uzyskali świadectwa dojrzałości
  4. osoby, które posiadają świadectwo lub inny dokument – potwierdzający wykształcenie średnie lub średnie branżowe – wydane za granicą, ale nieuprawniające do podjęcia studiów w Rzeczypospolitej Polskiej, które przystępują do egzaminu maturalnego w Formule 2015 po raz kolejny

Egzaminy, do których w 2024 r. absolwent przystępuje obowiązkowo:

  1. dwa egzaminy w części ustnej, tj.
    1. egzamin z języka polskiego (bez określania poziomu)
    2. egzamin z języka obcego nowożytnego (bez określania poziomu)
  1. oraz cztery egzaminy w części pisemnej, tj.
    1. egzamin z języka polskiego (na poziomie podstawowym)‎
    2. egzamin z matematyki (na poziomie podstawowym)‎
    3. egzamin z języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym)‎
    4. egzamin z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym a w przypadku języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym).

Absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej obowiązkowo przystępują ‎ponadto do egzaminu z języka tej mniejszości w części ustnej (bez określania poziomu) oraz w ‎części pisemnej (na poziomie podstawowym).

Warunki otrzymania świadectwa dojrzałości:‎

  1. przystąpienie do wszystkich wymaganych prawem egzaminów z przedmiotów obowiązkowych w części ustnej, tj. języka polskiego i języka obcego, oraz w części pisemnej, tj. języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego
  2. uzyskanie co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego ‎w części ustnej oraz w części pisemnej oraz
  3. przystąpienie do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia).

Absolwent, który złożył wraz z deklaracją maturalną dokumenty poświadczające uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika, nie musi przystępować do egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w pkt 3.

Przedmioty dodatkowe

Absolwent, oprócz jednego obowiązkowego egzaminu z przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym, może przystąpić do egzaminów z nie więcej niż 5 kolejnych przedmiotów dodatkowych.

W części pisemnej absolwent może wybrać od 1 do 5 przedmiotów spośród:‎

  • biologia (na poziomie rozszerzonym)
  • chemia (na poziomie rozszerzonym)
  • filozofia (na poziomie rozszerzonym)
  • fizyka (na poziomie rozszerzonym)
  • geografia (na poziomie rozszerzonym)
  • historia (na poziomie rozszerzonym)
  • historia muzyki (na poziomie rozszerzonym)
  • historia sztuki (na poziomie rozszerzonym)
  • informatyka (na poziomie rozszerzonym)‎
  • język angielski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język francuski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język hiszpański (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język niemiecki (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język rosyjski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język włoski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język łaciński i kultura antyczna (na poziomie rozszerzonym)
  • język białoruski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
  • język czeski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
  • język hebrajski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
  • język litewski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
  • język niemiecki jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
  • język ukraiński jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
  • język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (na poziomie rozszerzonym)
  • język kaszubski jako język regionalny (na poziomie rozszerzonym)
  • język polski (na poziomie rozszerzonym)
  • matematyka (na poziomie rozszerzonym)
  • wiedza o społeczeństwie (na poziomie rozszerzonym)

W części ustnej:‎

  • język angielski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język francuski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język hiszpański (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język niemiecki (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język rosyjski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język włoski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
  • język białoruski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
  • język czeski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
  • język hebrajski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
  • język litewski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
  • język niemiecki jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
  • język ukraiński jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
  • język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (bez określania poziomu)
  • język kaszubski jako język regionalny (bez określania poziomu)

W zależności od wyborów dokonanych w części obowiązkowej egzaminu, wybór przedmiotów ‎dodatkowych (w części pisemnej i/lub części ustnej) może być ograniczony. Szczegółowo wszystkie zasady ‎są opisane w Informatorze o egzaminie maturalnym w Formule 2015 od roku szkolnego 2014/2015.

Uprawnienia absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Absolwenci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawni, niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym, cudzoziemcy mogą mieć dostosowane warunki i formę egzaminu do ich potrzeb edukacyjnych. Sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu maturalnego dla danego absolwenta, wybrane spośród wymienionych w komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Edukacyjnej o dostosowaniach w danym roku szkolnym, wskazuje Dyrektor szkoły, a w przypadku absolwenta, którego szkoła macierzysta została zlikwidowana – Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.

Skąd czerpać wiedzę o egzaminie?

Szczegółowe informacje o egzaminie znajdują się na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.gov.pl. Na tej stronie zamieszczone są także arkusze egzaminacyjne z minionych lat oraz inne przydatne materiały.

Wiele cennych informacji o egzaminie maturalnym można znaleźć również na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie www.oke.waw.pl w zakładkach:

Informatory

Harmonogram, komunikaty i informacje

Arkusze

Wyniki i sprawozdania

Dla zdających i absolwentów

Archiwum